Üdvözöllek!

Kedves Látogató!

Ezt a blogot a Modern eszközök a pedagógiában c. tárgy keretében hoztam létre. Célja, hogy nyomon kövesse a hétről hétre megvalósított órai illetve otthoni feladataimat, ezeket a Produktumok és reflexiók fül alatt találod. Megosztom Veled tanítási filozófiámat is.

Korábban már megfordult a fejemben, hogy blogot írjak, elsősorban olyat, mellyel más magyar szakos hallgatók tanulmányait segíthetem, többek között tananyagok megosztásával, de hiányoztak egy ilyen tevékenységhez szükséges technikai ismereteim. Bízom abban, hogy a kurzus keretében szert tehetek ezekre az alapokra!

2015. március 15., vasárnap

Fogalomtérképek a tanórán (vagy azon kívül?)

Újabb bejegyzésemben a fogalomtérképekről lesz szó. Mi is ez tulajdonképp? Sokan nem ezen a néven ismerjük, szerintem a fürtábra, pókhálóábra, esetleg gondolattérkép elnevezések az ismertebbek, magamat tekintve sokkal inkább az első kifejezéssel élek. Fürtábrával találkoztam már tankönyvekben is, amelyek ugyan eleget tettek egy-egy téma vagy résztéma rendszerezésének de  túlontúl egysíkúak, illetve statikusak voltak.
Önállóan nem igazán használtam eddig ezt az elsősorban grafikai szervezőt, ELTE-s tanulmányaim előző félévében azonban szinte heti rendszerességgel rajzoltam ilyet csoporttársaimmal vagy egyedül, és hospitálások alkalmával is láttam alkalmazását, pl. matematika órán.
A fürtábrának eddig javarészt csak a kézzel papírra / táblára rajzolt változatát ismertem, a múlt órán azonban csoporttársam, Buka Zoltán bemutatója révén mélyebb betekintést nyerhettem a témába. Kiderült, hogy nem csupán online szerkeszthető, majd letölthető, megosztható fogalomtérképek készíthetők (mindomo.com, mindmesiter.com), hanem vannak különböző letölthető szoftverek is, pl. Freemind, Popplet.

Szaktárgyam (magyar) oktatásában is jól működő struktúra, mondhatom azt, hogy igénybe vételének csupán fantáziánk, kreativitásunk szabhat határt!
Az anyanyelvi órákra nézve egy egyszerűbb ábrát állítottam össze a mindomo segítségével: 

Egy azonos helyesírási problematikára épülő - az -ú / -ű végű melléknevek helyesírása - ábrát állítottam össze. A magyar helyesírásnak e szavak a szabályokkal le nem írható területét képezik, így ez esetben a példák bevésésével lehetséges a helyes lejegyzés elérése. A gyerekek kiegészíthetik az ábrát, vagy egy adott szövegből gyűjthetnek maguk is szavakat. Ugyanígy alkalmas a módszer pl. szókincsbővítésre: tulajdonnevek gyűjtése adott témában, vagy más szófajú szavak, szószerkezetek felsorakoztatása valamilyen megadott, vagy a tanulók által felállított kritérium alapján.


A klasszikus magyar irodalomhoz kapcsolódóan készítettem a következő ábrát a Coggle segítségével:
https://coggle-downloads.s3.amazonaws.com/cd203acea0db64771f51f782c3c878edebe0ceac3d2215966b00146c37afb375/Petfi_Sndor
Ahogy látható, Petőfi munkásságát foglalja össze egy rendszerező ágrajz formájában, jól kapcsolható a magyar irodalom, azon belül is a reformkor irodalma témakörhöz. Ez a téma a középiskola 10. évfolyamának törzsanyagát képezi. Maga az oktató elkészítheti előre az ábrát, rendszerezés, összefoglalás céljából, de hagyhatja hiányosan is, a diákokra bízva a kiegészítést, befejezést. Egy további opció lehet, hogy a pedagógus az ágrajzot hibákkal tele készíti el, így ellenőrizve diákjai ismereteit.
Nemcsak órai szemléltetés eszköze lehet ez a fürtábra, képezheti házi feladat vagy dolgozat egy feladatát is.

A fürtábrával támogatott rendszerezésnek, gyakorlásnak, összefoglalásnak szerintem nincsenek korosztály által kijelölt korlátai, maximum a téma ill. feldolgozásának mélysége szabhat határokat. Az ábra készítése történhet a tanórán, itt célszerűbb párban vagy csoportosan megalkotni, de adható otthoni feladatként is, ez esetben már jobban előtérbe kerülhet egyéni munkaként is. A témák adottak; adódnak, a lehetőség a mi kezünkben van, hogy ezeket az ötletes, hasznos programokat a tanítói és tanulási tevékenység támogatásának, a kreativitás fejlesztésének szolgálatába állítsuk, legyen az tanórai, vagy azon kívüli folyamat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése