Üdvözöllek!

Kedves Látogató!

Ezt a blogot a Modern eszközök a pedagógiában c. tárgy keretében hoztam létre. Célja, hogy nyomon kövesse a hétről hétre megvalósított órai illetve otthoni feladataimat, ezeket a Produktumok és reflexiók fül alatt találod. Megosztom Veled tanítási filozófiámat is.

Korábban már megfordult a fejemben, hogy blogot írjak, elsősorban olyat, mellyel más magyar szakos hallgatók tanulmányait segíthetem, többek között tananyagok megosztásával, de hiányoztak egy ilyen tevékenységhez szükséges technikai ismereteim. Bízom abban, hogy a kurzus keretében szert tehetek ezekre az alapokra!

2015. március 23., hétfő

Táblamódszertan - avagy hogyan (ne) használjuk az interaktív táblát

A múlt alkalommal csoporttársaim előadásával, s az azt kísérő prezentációval az interaktív táblával ismerkedhettem meg közelebbről. Jó néhány éve jelen van az oktatásban ez a tanulást, tanítást támogató eszköz, ám a tanulási-tanítási folyamat változását, javulását nem várhatjuk ettől, ez minden esetben a pedagóguson múlik, mégpedig a tanulási szituációk, módszerek, munkaformák átkonstruálásától, az interaktív taneszközök eredményes hasznosítását lehetővé tevő tanári kompetenciáktól.
Az interaktív tábla használata új kompetenciák birtoklását kívánja meg a pedagógusoktól, emellett szükség van a módszertani repertoár fejlesztésére is. S itt elértem a bejegyzésem címéül szolgáló megállapításhoz, vagyis azon szempontok kifejtéséhez, hogy miként, hogyan alkalmazhatjuk módszertanilag helyesen / helytelenül az interaktív táblát.

A digitális kompetencia fejlesztése is a közoktatás részét képezi (vagy legalábbis kellene, képezze), de, hogy ez hatékony legyen, magának a pedagógusnak is birtokában kell lennie e készségnek. Táblanyelvre fordítva: először a tanárnak kell megismernie a tábla használatát, alkalmazási lehetőségeit, s az ebbe fektetett időt ne sajnálja. Emellett lehetőséget kell adnia a diákok számára is, hogy kipróbálják, megérintsék a táblát, majd feladatokat is oldjanak meg rajta. Az így elsajátított ismeretek, tapasztalatok rendszerezéséhez célszerű megoldás, ha a nebulók a tananyagokat elmenthetik, megoszthatják, kiegészíthetik, mi magunk (tanárjelöltek, tanárok) pedig egy gyűjteményt hozhatunk létre, melyet igény és cél szerint módosíthatunk, formálhatunk, megoszthatjuk kollégáinkkal.
Hogy mindkét fél (pedagógus - diák) összhangban használja ezt a taneszközt, az a tanár részéről felkészülést, tervezést igényel, a táblával szemléltetett tartalmaknak, az elkészített feladatoknak illeszkednie kell a tanóra céljához, figyelembe véve a tanított korosztály sajátságait is.
Hogy a táblához készített tananyag érdekes, motiváló legyen, fontos a jó minőségű, esztétikus prezentációk, gyakorlatok készítése: válasszunk megfelelő méretű és színű betűket ill. ábrákat, egy oldalon ne zsúfoljunk össze túl sok információt, a látványos megoldásokkal bánjunk óvatosan, nehogy a használhatóság kárára legyen.
Ügyeljünk a megfelelő példaválasztásra is: a prezentált példák ne legyenek bonyolultak, hiszen ezek nehezítik a megértést. 
Ne essünk abba a hibába, hogy mindent be akarunk mutatni a tanóra során, inkább arra törekedjünk, hogy kiválasszuk a számunkra és a tanulók számára lényeges gondolatokat, a tanóra célkitűzéseinek megfelelő elemeket s csak ezeket használjuk fel. A feladatok illeszkedjenek a tanulók előzetes ismereteihez. Ha elkészült a prezentáció vagy gyakorlatsor, okvetlen próbáljuk is ki, valamint mérjük le, mennyi időt igényel. 
A megújuló taneszközök ellenére nem mutat megújulást a tantermek, tanórák belső elrendezése, struktúrája: továbbra is a tanár áll elöl, s tőle elkülönülve ülnek - egymásnak még mindig háttal - a tanulók. Szükséges volna egy oldottabb atmoszféra megteremtése, amely elősegítené a tanulói interakció intenzívebbé válását is.
Úgy vélem, a pedagógusok értéke, tudása módszertani gazdagságukban, s a módszerek és célok összehangolásában rejlik, ennek egyik kiváló kísérő eszköze lehet az interaktív tábla. Ugyanakkor amíg a mindennapos testnevelésórák nem egy intézményben a folyosókon zajlanak, hogyan is várható el, hogy minden iskola rendelkezzen a nem kis kiadást igénylő interaktív táblával és a hozzá szükséges szoftverekkel?




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése