Üdvözöllek!

Kedves Látogató!

Ezt a blogot a Modern eszközök a pedagógiában c. tárgy keretében hoztam létre. Célja, hogy nyomon kövesse a hétről hétre megvalósított órai illetve otthoni feladataimat, ezeket a Produktumok és reflexiók fül alatt találod. Megosztom Veled tanítási filozófiámat is.

Korábban már megfordult a fejemben, hogy blogot írjak, elsősorban olyat, mellyel más magyar szakos hallgatók tanulmányait segíthetem, többek között tananyagok megosztásával, de hiányoztak egy ilyen tevékenységhez szükséges technikai ismereteim. Bízom abban, hogy a kurzus keretében szert tehetek ezekre az alapokra!

2015. március 4., szerda

Digitális tananyagok

Második blogbejegyzésem egy újabb házi feladathoz kapcsolódik. Ez alkalommal egy digitális tananyagokkal foglalkozó oldalt fogok különböző szempontok alapján bemutatni, illetve egy másikat kritikusan, de konstruktívan szemrevételezni. 


Nézzük először az Emberi Erőforrások Minisztériuma felügyelete alatt működő Tempus Közalapítvány Oktatás és képzés az EU-ban és itthon weboldalát!


A linkre kattintva rögtön a Digitális Módszertárban keresgélhetünk a tananyagok, tanórák között, megválasztva, pontosan megadva a témakört (tantárgyat), a célzott korosztályt, a szükséges eszközöket, a fejlesztendő kompetenciát, az alkalmazni kívánt munkaformát, s az időtartamot is. A több éve, évtizede pályán lévő pedagógusoknak - akiknek a digitális világhoz való alkalmazkodás nem olyan egyszerű, mint a tanított korosztálynak - sincs okuk a kétségbeesésre, hiszen kezdő IKT-tapasztalattal rendelkezőkre is beállítható a szűrés.
A szimpatikusnak, ötletesnek vélt gyakorlatokra kattintva megtudhatjuk az ötletgazda nevét, s egy rövid leírást kapunk a gyakorlat felépítéséről, az alkalmazott eszközökről, feldolgozott művekről, feladattípusokról, további célkitűzésekről, pl. így.

A módszertárat saját szaktárgyam tekintetében leginkább bevezetési, készség- és képességfejlesztési, ismeretbővítési, gyakorlási, összefoglalási;rendszerezési célzattal tudnám hatékonyan használni, véleményem szerint jól alkalmazható ismétlő, gyakorló, összefoglaló órák esetén is. 

Az itt található ötletek iránymutatóak, ötletadóak lehetnek egy tanóra részletére vagy egészére nézve, de ezeken túlmutatva otthoni munkához, projektekhez is alkalmasak. A tanóra keretein belül megfelelő kísérői lehetnek az előadásnak, ismertetésnek, magyarázatnak, szemléltetésnek, vitaindítóként is megállják helyüket. Korosztályi megkötésről nem beszélnék, szerintem érdeklődésüket ill. kognitív készségeiket figyelembe véve akár óvodás kortól is kiegészíthetjük a foglalkozásokat az ötlettár segítségével (bár megjegyzem, e korosztályra mindössze egyetlen találatot jelenített meg a kereső).

Jó szívvel ajánlom az oldalt tanárjelölt társaimnak és pályán lévő pedagógusoknak is, hiszen mások ötletei ihletadóak, inspirálóak lehetnek. Az oldal állományát mi magunk is tovább bővíthetjük, s ha jól dolgoztunk, akár a Digitális Pedagógus Díjat is elnyerhetjük!

Összességében egy nagyszerű ötlettárat ismertem meg az oldal által, s kicsit rá is csodálkoztam a különböző megoldásokra, melyek szaktárgyaimat érintik. Korábban úgy véltem, a magyar nyelvi órák alapvetően az anyanyelvi kompetencia (s részterületeinek) fejlődését kell szolgálják, az itt látott példák azonban pozitív példái voltak az anyanyelvi és digitális kompetencia együttes fejlesztésének, pl. itt, itt és itt is.
Eltántorítani senkit nem szeretnék e weboldal böngészésétől, használatától, fejlesztésétől, annyit írhatok a módszertár rovására, hogy bizonyos korcsoportok (pl. óvodások)  és különböző témák  tekintetében még nem rendelkezik - szerintem - megfelelő számú gyakorlattal, foglalkozással.

Ahogyan a bevezetőben említettem, egy másik, digitális tananyagokkal kapcsolatos honlapot is megvizsgálok. Választásom a videotanar.hu-ra esett. Az oldal önmagát a következőképp determinálja: Általános iskola 5-8.osztályos tananyagai ingyen
Szaktárgyi területemből adódóan a hangsúlyt a magyar nyelvi és irodalmi tartalomra helyezem. Önmagában pozitív kezdeményezésről van szó - ezt maga az oldal sem felejti el méltatni -, ám több szempontból is kifogásolható a végeredmény. A fiatalok és általában az emberek a színes, szagos stb. dolgokhoz vonzódnak, ez esetben érdemes lett volna nagyobb hangsúlyt fektetni a dizájn kidolgozására. S ha már a jelmondat szerint 5-8. évfolyamos diákoknak kínálnak tananyagot, célravezetőbb lenne a tantárgyakon belül az osztályfokonkénti, s nem csupán a tematikus felosztás. Utóbbival kapcsolatban megjegyezném, hogy igen részletesen kibontják a főbb témákat, de ezeknek csak elenyésző részéhez tartozik videó, bár van,amelyikhez több (2) is. Célszerű volna akár három-négy videó készítése és feltöltése is, hiszen a különböző beszélők más-más nézőpontokat képviselhetnek, s minél többet látunk; hallunk, annál több benyomásunk lesz az adott témáról.
A videó számomra azt jelenti, hogy bizonyos személy(ek) valamilyen tevékenységet végez(nek). Ezzel szemben nem egy olyannal találkoztam, ahol mindössze egy prezentációt láttam, hanggal aláfestve, s ez a hang pedagógiai szempontból kifogásolható volt: lassú tempójú, (a legmagasabb hangerőn is rendkívül) halk, monoton, szegényes dallammintázatú, pl. ez, ugyanakkor születtek rendkívül igényes felvételek is, ahol a pedagógus arcát is vállalva mutatja be az adott témát, pl. ebben az esetben. A tanárnő előadása érdekes, tisztában van a hangjában rejlő lehetőségekkel, él a különböző szupraszegmentumok használatával, szemléltet, magyaráz.
Több videót is megtekintettem, s azt vettem észre, hogy nem minden esetben egyazon megosztó portálra kerültek fel, holott az egységes arculattervhez hozzátartozik, hogy ugyanazon a platformon legyenek elérhetőek.
A fenn lévő anyagok azonban nem haszontalanok, támpontként, fogódzóul szolgálhatnak a tanulóknak, ha hiányoztak, vagy valamit nem értettek, esetleg több információra kíváncsiak. 

Zárszóul annyit javasolhatok, hogy aki ilyen weboldal üzemeltetését tervezi, tűzi ki célul, először rendelkezzen megfelelő mennyiségű és minőségű (!) videóanyaggal,majd készítsen egy esztétikus, logikus felépítésű, frissülő, megújulni képes, dinamikus (!)  honlapot is hozzá! Azért a második felkiáltó jel, mert fontosnak tartom, hogy egy weboldal elkészítése után se álljon fenn "a gép forog, az alkotó pihen" állapot,azaz legyen min. egy olyan munkatárs, aki beérkező kérdésekre, megkeresésekre válaszol, útmutatást ad.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése